PENGARUH PROGRAM GERAKAN LITERSI SEKOLAH (GLS) TERHADAP MINAT BACA DAN KETERAMPILAN MENULIS SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.54776/jip.v14i1.413Abstract
This research discusses the influence of the School Literacy Movement (GLS) program on the reading interest and writing skills of elementary school students in Indonesia. The purpose of this study is (1) to determine the influence of the School Literacy Movement (GLS) program on the reading interest of elementary school students, (2) to determine the influence of the School Literacy Movement (GLS) program on the writing skills of elementary school students. The method used in preparing this article is a literature study using reference materials in journal articles. The data collection techniques are documentation and data analysis processes using content analysis methods. The results showed a significant influence of the School Literacy Movement (GLS) program on elementary school students reading interests and writing skills.
Â
Keywords: school literacy movement, interest in reading, writing skills
References
Atmazaki, Ali, N. B. V., Muldian, W., Miftahussururi, Hanifah, N., Nento, M. N., & Aqbari, Q. S., (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Dewi, N. G. P., Chumdari, Suharno. (2022). Pengaruh Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah dan Minat Baca terhadap Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 10(3).
Kiteley, R., & Stogdon, C. (2014). Research Methods for Health & Social Care. Los Angeles: SAGE Publications.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Melek Literasi Numerik, Wujudukan Generasi Muda yang Siap Menyongsong Tantangan di Abad 21. [diakses 2023 Juni 05]. https://kantorbahasakaltim.kemdikbud.go.id/?p=1812.
Lestari, F. D., Ibrahim, M., Ghuffron., S. & Mariati, P. (2021). Pengaruh Budaya Literasi Terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5087-5099.
Nopita, H., & Dafit, F. (2021). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah terhadap Minat Baca Siswa di SDIT Insan Utama 2 Pekanbaru. Jurnal Tunas Bangsa, 8(2), 134-147.
Purap, S. M., & Purwono, A. (2021). Pengaruh Program Literasi terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas IV A MI Darussalam Pacet Mojokerto. Aulada: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 3(2), 133-151.
Rusniasa, N. M., Dantes, N., & Suarni, N. K. (2021). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas IV SD Negeri Penatih. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 53-63.
Sandyagraha, I. D. N. G., Numertayasa, I., W., & Suardana, I. P. O. (2021). Analisis Keterampilan Menulis Narasi Berorientasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Siswa Kelas 4 SD di Gugus VI Kecamatan Bangli. Jurnal Elementary, 4(1), 36-41.
Sari, I. F. R. (2018). Konsep Dasar Gerakan Literasi Sekolah pada Pemendikbud Nomor 23 Tahun 2015 tentang Penumbuhan Budi Pekerti. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 89-99.
Sari, N. I. A., Nursiah, S., Pada, A. (2022). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa: Studi Kasus pada Sekolah Dasar Lanraki 2 di Kota Makassar. Pinisi Journal of Education, 2(5), 144-153.
Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik Lewat Literasi untuk Pendidikan Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 154-163.
Syafitri, N., & Yamin. (2022). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah terhadap Minat Baca Siswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 6218-6223.
Yulianto, A., Kusumaningrum, S., & Polan, E. F. (2022). Dampak GLS (Gerakan Literasi Sekolah) terhadap Minat Baca Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Papeda, 4(2), 125–131.