PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS XI MIPA 2 MAN LUWU PADA MATERI AKHLAK TERPUJI MELALUI PENGGUNAAN POWER POINT
DOI:
https://doi.org/10.54776/jip.v14i1.412Abstract
The purpose of this study was to find out increasing students’ achievement of moral praised topic in adolescent association through the use of power point. This study used a class action research design with 2 cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation and evaluation, and analysis and reflection. The subjects in this study were students of class XI MIPA 2 with a total of 38 students. Data collected using test techniques. Furthermore, it was analyzed by quantitative descriptive and qualitative analysis techniques. The results of the study show that the use of power points in the moral praised topic in adolescent association can improve student learning achievement.
Â
Keyword : students’ achievement; power point; moral praised
References
Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Dina, I. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: DIVA Press.
Elfira, N., & Ghufron, A. (2015). Pengaruh penggunaan media powerpoint terhadap minat dan hasil belajar ipa
siswa kelas IV SD. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 94-104. doi: 10.21831/tp.v2i1.5207.
Erna, K. (2015). Penggunaan media power point untuk untuk meningkatkan prestasi belajar mata pelajaran IPS di
kelas VI SDN kaliasin VII surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan guru Sekolah Dasar, 3(2), 163.
Robinson, D.N.A. (2008). Asas-Asas Praktik Mengajar, Penyadur: Suparno (et al), Jakarta: Bratara.
Rolina, F. A. (2017). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis multimedia interaktif pada pokok
bahasan peluang untuk siswa kelas XI. Jurnal Inovasi Pendidikan, 4(2), 180.
Saputra, H. G., & Zinnurrain. (2018). Pengaruh penggunaan media ms powerpoint berbasis game terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 3(1), 11-19.
Srimaya. (2017). Efektivitas media pembelajaran power point untuk meningkatkan motivasi dan hasil
belajar biologi siswa. Jurnal Biotek, 5(1), 53-68.
Sutirman. (2013). Media & Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Suryandari, Kadarisman, N., & Sudomo, J. (2018). Perbedaan keterampilan berpikir kritis siswa yang berbantuan
media audio visual dan LKS cetak sebagai panduan percobaan pada metode eksperimen dengan pendekatan verifikasi kelas XI SMA negeri 1 sewon. Jurnal Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 37-40.
Utami, A. (2018). Penggunaan media pembelajaran power point dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada kelas VII pada mata pelajaran akidah akhlak di MTSN blitar. Jurnal Pendidikan, 5(3), 120.
Widoyoko. (2014). Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.