PENGARUH SUPERVISI SEKOLAH, MOTIVASI KERJA DAN KONSEP DIRI TERHADAP KOMPETENSI PROFESIONAL GURU PADA SMPN 4 SATAP MINASATENE KABUPATEN PANGKEP

Authors

  • Tanda Wali

DOI:

https://doi.org/10.54776/jip.v13i2.397

Abstract

The objectives of this study are as follows: 1. To find out the effect of school supervision on the professional competence of teachers at SMPN 4 Satap Minasatene. 2. To find out the influence of teacher work motivation on teacher professional competence at SMPN 4 Satap Minasatene. 3. To determine the effect of self-concept on the professional competence of teachers at SMPN 4 Satap Minasatene. 4. To determine the effect of school supervision, work motivation, and self-concept on teacher professional competence at SMPN 4 Satap Minasatene. Data collection techniques using questionnaires, documentation, observation and interviews. The research method used is descriptive quantitative with multiple linear regression data analysis techniques. The results of the research that have been carried out indicate that the results of this study are concluded that: 1. There is an effect of School Supervision on the Professional Competence of Educators at SMPN 4 Satap Minasatene Pangkep Regency. 2. There is an influence of teacher work motivation on the Professional Competence of Educators at SMPN 4 Satap Minasatene Pangkep Regency. 3. There is an effect of self-concept on the Professional Competence of Educators at SMPN 4 Satap Minasatene Pangkep Regency. 4. School supervision, motivation and self-concept have a simultaneous effect on the Professional Competence of Educators at SMPN 4 Satap Minasatene Pangkep Regency.

 

Keywords: Supervision, motivation, self concept and competence

References

Achmad Sani, Mashuri Machfudz, 2010. Metodologi Riset Manajemen Sumber Daya Manusia Cetakan Pertama, Uin Malang: Maliki Press

Adzkiya, Annisa. 2018. Analisis Perilaku Konsumtif dan Faktor Pendorongnya (Studi Kasus Mahasiswa Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta Angkatan 2017). Skripsi: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Agus M. Hardjana. (2003). Komunikasi intrapersonal & Komunikasi. Interpersonal. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Agustiani, H. 2006. Psikologi Perkembangan Pendekatan Ekologi Kaitannya Dengan Konsep Diri Pada Remaja. Replika Aditama.

Alghifari. 2000. Analisis Statistik Untuk Bisnis: Regresi, Korelasi dan. Nonparametik. BPFE. Yogyakarta

Anggraini, D. 2001. Kepercayaan Diri dan Minat Beli Produk Bermerek Terkenal. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Psikologi Universitas Gajah Mada.

Anggraini, Ranti Tri & Fauzan Heru Santhoso. 2017. Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku onsumtif pada Remaja. Gadjah Mada Journal Of Psychology Volume 3, No. 3, 2017: 131-140

Arikunto, Suharsimi. (1991). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Hadi, Sutrisno. 1993. Metodologi Research. Yogyakarta. Andi Offset.

Hariyono, Pulyadi. 2015. Hubungan Gaya Hidup Dan Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Pada Remaja Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 5 Samarinda. eJournal Psikologi, Volume 3, Nomor 2.

Hartimbul Ginting, Nembah F. 2011. Manajemen Pemasaran. Bandung: CV Yrama Widya

Setiadi, N.J. 2003. Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi Untuk. Strategi dan Penelitian Pemasaran. Jakarta: Kencana.

Setiaji, B. 1995. Konsumerisme. Akademika. No. 1. Tahun XIII. Surakarta Muhammadiyah University Press

Shohibullana, I. H. 2014. Kontrol Diri dan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa (Di Tinjau Dari Lokasi Sekolah). Jurnal Online Psikologi , 46-61.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sumartono. 2002. Terperangkap dalam Iklan. Bandung: Alfabeta.

utisna. 2001. Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. PT. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Tambunan, R. 2001. Remaja dan Pola Hidup Konsumtif. Jurnal Psikologi (Online). www.e-psikologi.com.

Triyaningsih. 2011. Dampak Online Marketing Melalui Facebook Terhadap Perilaku

Downloads

Published

2023-04-13